sunnuntai 19. helmikuuta 2017

Parisuhdematka Madridiin ennen toisen lapsen syntymää

Siinä missä käytiin Ateenassa parisuhdematkalla kuopuksen vauvavuodesta selvittyämme, kävimme myös ennen kuopuksen syntymää Madridissa. Niin ikään parisuhdematkalla sielläkin. Ja onneksi käytiinkin, sillä kuopuksemme Tappi oli ensimmäisen vuotensa hyvin vahvasti liimautunut äitiinsä. Siis minuun.

Parisuhdematka Madridiin - kaupunkilomalla ilman lapsia

Ensimmäisen kerran kävimme ilman lasta matkoilla Ranskassa. Se oli vähän toisenlainen reissu, sillä mukana oli ystäväpariskunta ja viiletettiin porukalla ei-niin-romanttisissa merkeissä Pariisissa, Nantesissa ja lopulta Clissonissa Hellfesteillä.

Matka oli sitten kuitenkin liian pitkä olla erossa reippaasti alle 2-vuotiaasta. Nimittäin viimeisenä päivänä oli jo niin kova tarve päästä kotiin, että olin haljeta. Olimme yhtä mieltä siitä, että 5 yötä poissa oli liian paljon.

Nyt suunniteltiin paremmin. Saatiin mummi ja isotäti hoitamaan 2,5-vuotiasta Tytärtä ja otettiin Norwegianin punaiset siivet alle. Madridiin varattiin aikaa kolme yötä, mikä oli juuri sopiva määrä meille. Madridissa toki oltaisiin viihdytty pitempäänkin.

Madrid - parisuhdematka Espanjaan ilman lapsia - nähtävyydet

Madrid, Espanjan pääkaupunki - ruokamatkalla ilman lapsia

Madrid raskausviikolla 25

Reissun koittaessa olin toisella kolmanneksella raskaana, mikä yleensä koetaan parhaimmaksi ajankohdaksi matkustamiselle. Silloin raskaana oleva nainen hehkuu ja on energisimmillään, eikä iso vatsa ole kuitenkaan vielä tiellä. Tai sitten on turvonnut ja väsynyt, kuten minä. Muuten ihan hyvinvoiva kyllä. Kai se toinen raskaus tekee oman lisänsä.

Ajankohta oli huhtikuu, jolloin periaatteessa Espanjassa olisi voinut olla helteiset kesäkelit mutta meille sattui hieman epävakaiset säät. Saatiin kuitenkin nauttia enimmäkseen auringosta, joten tykättiin matkan varrella jäädä terasseille olusille ja lepuuttamaan (mun) jalkoja.

Ihmetykseni terasseilla oli aika suuri, sillä todella monesta baarista sai hanasta alkoholitonta olutta! Alkoholittomasta viinistä tosin eivät olleet kuulleetkaan. Tykkäsin juoda terassilla ennemmin alkoholitonta olutta kuin jatkuvasti soodavettä tai limpparia.

Myös ruokailuissa oli rajoitteita, mutta muuten reissu meni lähes kuten ilman raskauttakin. Mitä nyt valitin väsymystä ja kolotuksia tavallista useammin.

Rastron sunnuntaikirppis Madridissa - parisuhdematka ilman lapsia

Matkalla Espanjassa raskaana - mitä kannattaa tehdä?

Majoitus Madridissa / Hostal El Pilar

Majoituttiin ihan Madridin keskustassa El Pilar hostellissa, Puerta del Sol -aukion kupeessa. Ei se nyt mikään kovin korkeatasoinen luukku ollut, mutta oma kylppäri, siisti huone ja puhtaat lakanat. Sijaintiin nähden ei pahan hintainenkaan, 55 euroa yöltä. Aika pieni huone ja ikkuna vain varjoisaan, kapeaan sisäpihaan. Kelpasi silti meille.

Aamiaista ei tietenkään ollut tarjolla, mutta ihan vieressä oli paljon aamupalapaikkoja. Olikin oikeastaan ihan kiva aamulla miettiä, missä haluttaisiin aamun eka ateria syödä. Nyt kun ei ollut kiire aamupalalle eikä tarvinnut huolehtia lapsen syömisistä.

Madrid, Puerta del Sol - missä kannattaa majoittua?

MITÄS KAIKKEA MADRIDISSA NÄKEE VIIKONLOPUSSA?

Saavuttiin Madridiin jo pimeän tultua, joten Puerto del Sol oli parhaimmillan. Katutaiteilijat veti aika uskomattomia esityksiään ja porukkaa oli ihan hirveästi seuraamassa. Jokaista esiintyjää! Esityksen jälkeen ihmiset hajaantuivat jatkamaan puuhiaan ja uuden esiintyjän aloittaessa kaikki kerääntyivät katsomaan. Espanjalaiset tuntuvat rakastavan näitä "sirkushuveja".

Me käytiin tutkimassa lähikortteleita ja läheisellä terassilla iltapalalla. Oli jotenkin ihan outoa olla yhtäkkiä harmaasta arki-Suomesta iloisessa ja värikkäässä Espanjassa. Vieläpä kahdestaan oman puolison kanssa!

Tyypilliseen tapaan meillä oli yhtenä päivänä julkisen liikenteen kortti, jolla kiertelimme Madridissa paikasta toiseen. Julkinen liikenne toimi hyvin ja oli edullista. Metrosta käsin ei kuitenkaan kaikkea näe, joten otimme yhtenä päivänä myös hop on hop off -turistibussin jolla saatiin katsella paikkoja vähän ylempää. Ja mä sain taas lepuuttaa jalkojani.

Madrid turistibussit: Hop on hop off on kätevä tapa nähdä kaupunkia raskaana

Gran Via Madrid - mitä kannattaa tehdä Madridissa?

Gran Via Madrid - nähtävyydet Madridissa - lomalla ilman lapsia

Käveleksimme Chuecan "gay districtissä", tungeksimme Gran Vialle johtavilla turistikaduilla, ihmettelimme näkyvää prostituutiota, pyörimme Plaza Mayorilla, herkuttelimme Cava Bajalla, huokailimme hulppealla kuninkaanlinnalla, näimme useita katedraaleja ja monumentteja...

Koska joka reissulla haluamme käydä näköalapaikoissa, kävimme Teleférico -condolihisseillä Casa de Campo -puiston näköalaravintolassa katselemassa maisemia ja nauttimassa aurinkoisesta päivästä. Hyvät näkymät niin hisseistä kuin puistosta paikan päältä joten kannatti käydä ilman sen ihmeellisempää suunnitelmaakin.

Vaikka itse en mikään jalkapallon ystävä olekaan, oli mielenkiintoista käydä seuraamassa tulista ja tunteikasta jalkapallon fanitusta. Olimme ostaneet hyvissä ajoin Real Madridin matsiin liput ja nyt on sekin puoli espanjalaisuutta koettu.

Real Madridin matsista, Teleféricosta ja muista nähtävyyksistä teen erillisen postauksen ja se löytyy alta:

Teleferico Madridissa - parhaat näköalapaikat

Espanjalainen ruoka

Huomattiin heti, että Madrid on nautiskelijan paratiisi. Herkkuja löytyi ruoan ja juoman muodossa ihan jokaiseen makuun eikä ruokailu ole hinnalla pilattu. Raskauteni takia jouduin tosin olemaan hieman karsivampi. Paheksunnasta huolimatta tunnustan, että nautiskelin reissussa viinilasillisen ja taisinpa nauttia vahingossa hieman jamon ibericoakin...

Ruokamatkailu Madridissa - ilmakuivattu kinkku ja tapakset

Kun ei tarvinnut hoitaa lapsen mukaan ruokailuja sekä itse olin niin väsynyt ja raihnainen, keskityttiin todella paljon ruokanautintoihin. Kävimme aamiaisilla, menu del dia -lounailla, nautiskeltiin iltapäivällä syntiset churrot, terassiolusilla ja vielä illalliset päivän päätteeksi. Joka väliin pieni tai iso annos gelatoa. Jos en ollut ennen reissua turvoksissa, niin nyt olin!

Jos nyt lonkalta pitää heittää pari paikkaa mistä sai hyvää ruokaa, sanoisin Chuecan ja Cava Baja / Cava Alton alueen.

Chuecassa oli suosittuja tapaspaikkoja, jotka selvästi oli suuressa suosiossa: me ei mahduttu yhteenkään! Lopulta löydettiin itsemme hauskasta fiftarityylisestä jenkkidinerista. Muutenkin ehkä suuntaisin Chuecan suuntaan, jos haluaisin enemmän tutustua Madridin yöelämään.

Cava Bajan suunnalla ravintoloita oli vieri vieressä, kadut olivat idyllisiä ja läheltä löytyy myös suosittu katukirppari. Casa Baja -kadulta löytyneessä ravintolassa käytiin syömässä kuvassa olevat miniburgerit.

Madrid Cava Baja ja Casa Baja - matkailu raskaana Espanjassa

Madrid - keskustan ravintolat ja baarit

Madrid - nähtävyydet ja tekeminen raskaana

Loppujen lopuksi "pakollisia nähtävyyksiä" ei paljon ollutkaan. Mutta tykättiin nimenomaan Madridin pöhinästä, katutason elämästä. Käveltiin toinen toistaan kauniimpia katuja, syötiin ja juotiin, nautiskeltiin. Seurailtiin paikallista elämää - sitä kun espanjalaiset perheet olivat ulkona ja nauttivat ihmisten seurasta.

Ihmisiä tungeksi paljon tietyissä ravintoloissa tai suosituissa paikoissa. Espanjalaisia se ei tuntunut haittaavan, mutta tämmöinen jäykkä suomalainen oli siitä välillä vähän ahdistunut.

Kaikesta huolimatta Madridin kaupunkikulttuuri iski sydämeen ja ihastuimme kaupunkiin kovasti. Voisin lähteä koska vaan Madridiin vain syömään (ja juomaan).

Lue lisää Lähinnä Kauempana arkistosta:

Pysy ajan tasalla uusista julkaisuista

ParisRio - Matka-aiheiset blogit kartalla. Yli 40 matkabloggaajan kirjoitukset maittain.