lauantai 8. heinäkuuta 2017

Blue Air Bukarestiin - kokemukset lentoyhtiöstä ja hankalista lentoajoista

Bukarestiin halpalentoyhtiö Blue Airilla pienten lasten kanssa

Ostettiin keväämmällä hetken mielijohteesta halvat lennot Bukarestiin, koska romanialainen halpalentoyhtiö Blue Air aloitti sinne suoran lentoyhteyden Helsingistä. Meidän lentoliput maksoivat rapiat 80 euroa per henkilö (sylivauva muutamia kymppejä - ei suinkaan ilmainen!), mutta vieläkin halvemmalla lentoja olisi saanut.

Alun alkaenkin menolennon aikataulu oli haastava, mutta sitä siirrettiin vieläkin myöhemmäksi. Lähtömme oli klo 22:30 Helsingistä ja perillä Bukarestissa aikataulun mukaan 1:20 (Suomessa sama aika). Haasteellisen tästä teki tietenkin kaksi pientä lasta mutta myös majoituspaikkojen sisäänkirjautumisen sulkeutumisen.

Siispä  tilattiin majoittajalta (jonka sisäänkirjautuminen olisi päättynyt myös klo 23) noutopalvelu kentältä jotta olisi suostuvaisempi erittäin myöhäiseen sisäänkirjautumiseen. Maksettiin tästä riemusta 25 euroa vs taksi 40 euroa.  Näin saatiin majoittaja ottamaan meidät sisään aamuyöllä eikä meidän tarvinnut sekoilla yliväsyneiden lasten kanssa Bukarestin yössä.

Matkustimme ensimmäistä kertaa kahden lapsen kanssa pelkillä käsimatkatavaroilla. Neljän hengen tarvikkeet meni nesteitä myöten helposti cabinlaukkuun ja reppuun. Perillä olisi kuitenkin helle ja viipyisimme Romaniassa vain kolme yötä. Lentoyhtiön sivuilla varoiteltiin etukäteen, että vain yksi laukku per matkustaja, edes käsilaukkua tai läppärisalkkua ei sallittaisi. Mutta ei kukaan meidän kamoista piitannut.

Menolento Bukarestiin

Normaalin loma-arkipäivän päätteeksi saavuttiin puolityhjälle Helsinki-Vantaan lentokentälle, jossa ihmisiä oli lähinnä Blue Airin lähtöselvitystiskillä. Lähtöselvitysjärjestelmän vian takia jonot tiskille oli niin pitkät, ettei ole aiemmin Helsinki-Vantaalla nähtykään. Minä jonotin ja mies hikoili iltavilliään riehuvan sisaruskaksikon kanssa.

Olin tehnyt lähtöselvityksen netissä, mutta lapsen matkarattaat piti kirjata ruumaan. Minä matelin lähtöselvitysjonossa reilun tunnin ja final call -kuulutus tuli vielä jonottaessani. Onneksi piti mennä lähtöselvitykseen, sillä kävi ilmi ettei Tapin lähtöselvitys ollut onnistunut verkossa. Sekin vielä.
Huom! Matkarattaille ei saanut suojapussia.

Sitten juostiin lasten kanssa turvatarkastukseen. Häsellettiin kiireessä niin, että minulta jäi nesteet erottelematta laukusta. Vauhdilla ipanat lentokentän matkarattaisiin ja juoksulla terminaalin toiseen päähän, portille 50G.

Ei oltu edes viimeisiä koneessa.

Blue Airin lennolla

Kun ostat liput halpalentoyhtiöön, tiedät olla odottamatta mitään ylimääräistä. Niinpä ei tullut yllätyksenä, että tarjolla ei ollut edes vettä matkustajille mutta makeiset sentään saatiin koneen laskua varten. Muuten lennosta ei ollut moittimista, vaikka hieman myöhässä olikin.

Tytär hihkui moneen otteeseen rakastavansa lentämistä ja odottavansa jälleen kovasti koko yön valvomista. Molemmat lapset nukahtivat lopulta ja Tappi jatkoi nukkumista vielä pitkään koneen laskeutumisen jälkeenkin.

Majoituspaikasta oli kyllä mies vastassa meitä, mutta eri saapumisaulassa kuin me. Jostain syystä matkarattaamme (ja muiden samalla lennolla olevien matkatavarat) tulivat sisäisten lentojen terminaaliin ja noutaja odotti meitä kansainvälisten lentojen terminaalissa. Soittamalla löydettiin toisemme, mutta noutaja ei meinannut millään päästä yli siitä, että me oltiin siellä kotimaan terminaalissa. Eikä uskonut, kun sanottiin että ei me sinne tahallaan menty vaan Blue Air toimitti sinne meidän kaikkien tavarat.

Puoli tuntia autossa ja matkalla saatiin ihailla tyhjää Bukarestia. Huoneistoomme saavuttiin noin aamukolmelta ja Tytär nukahtli lähes heti, Tappia sai leipoa pitempään. Itse taisin saada unta vasta neljän maissa, sen verran kävin vielä kierroksilla päivästä.

Yhtään ei nukuta.

Paluulento Helsinkiin

Omasta ärsyyntymisestä huolimatta ostettiin noutajalta myös lähtöaamun vienti lentokentälle.  Lähtö oli hieman inhimillisempi, jo 8:30, joten uloskirjautuminen piti suorittaa aikaisin. Sovittiin, että tyyppi tulee hakemaan meitä klo 6 aamulla.

Hetken luultiin jo kotiinpaluun olevan vaakalaudalla, sillä aamulla huomattiin passiemme olevan jumissa huoneiston kassakaapissa. Vaikka kuinka yritettiin, ei saatu kassakaappia auki! Onneksi oltiin sovittu se nouto, niin majoittaja sai samalla reissulla tulla avaamaan meille sen kassakaapin oven. Jos noutoa ei olisi sovittu, olisi tilanne ollut huomattavasti jännittävämpi.

Lentokentällä lähtöselvitys meni jonosta huolimatta joutuisasti ja rattaat saatiin pitää koneeseen asti.

Meidät poimittiin turvatarkastusjonosta ja johdateltiin erilliseen turvatarkastuslinjalle. Kuviteltiin, että päästiin oikaisemaan jonossa, mutta siinähän kestikin paljon kauemmin, mitä todennäköisesti olisi kestänyt perustarkastuksessa. Mutta tässä saatiinkin sitten ihan rauhassa säätää ja tilaakin oli hyvin.

Huomioi! Lentokentällä Romanian valuutta ei käy tax free -kaupoissa, pelkästään ravintoloihin. Minulla jäi paljon Romanian valuuttaa yli ja kuvittelin sijoittavani ne tuliaisiin. Eipä onnistunut, vain dollarit ja eurot sekä korttimaksu olisi kelvannut. Kentällä kuitenkin oli paljon kauppoja ja ravintoloita, joten odotusaika meni erittäin nopeasti.

Liekö johtunut sitten järjestelmäongelmista, mutta useammallekin perheelle oli annettu paikat erilleen. Meilläkin Tytär olisi istunut eri paikassa kuin minä, Tappi ja mieheni. Viisihenkinen perhe olisi jokainen joutunut istumaan yksinään ja perheen äiti oli melko hiilenä. Erikoisen tilanteesta tekee se, että paikkoja kyllä olisi ollut vapaana! Henkilökunta lupasi nousun jälkeen järjestää halukkaat vierekkäin. Meidän viereen ei tullutkaan ketään, joten päästiin kaikki heti samalle riville.

Tappi nukahti melkein heti nousun jälkeen ja nukkuikin lähes koko matkan. Me muutkin saatiin hieman torkuttua, oli sen verran aikainen herätys ollut. Kaiken kaikkiaan paluu kotiin Helsinkiin sujui yllättävän smoothisti.

Bukarestiin halpalentoyhtiö Blue Airilla pienten lasten kanssa

Blue Air - lentäisinkö toisenkin kerran?

• Blue Air on mielestämme ihan toimiva halpalentoyhtiö
  • Toivottavasti saavat järjestelmät toimimaan niin, että lentokentillä ei tarvitsisi kohtuuttomasti jonottaa
  • ja perheen paikat jaettaisiin vierekkäin. Tai edes lapset sijoitettaisiin vanhemman viereen!
  • Henkilökunta oli ystävällistä ja avuliasta
  • Meidän lennot oli mennen tullen myöhässä, mutta vain hieman
  • Otopenin lentokenttä yllättävän viihtyisä ja hyvät palvelut
  • Käytämme varmasti jatkossakin, jos hinta on sopiva!

Ihmeen hyvin pienetkin lapset jaksaa huonot lentoajat ja aamuyön valvomiset. Tytär oli vain onnessaan, kun sai yöllä valvoa, Tappi ei ihan niin paljon arvostanut, mutta ei protestoinutkaan.

Eihän näitä usein jaksaisi, mutta suotta sitä pelkää huonoja lentoaikoja. Joskus tuntuu, että lapset jopa jaksaa paremmin, kuin me aikuiset...

Onko sinulla kokemuksia Blue Airista tai huonoista lentoajoista pienten lasten kanssa?

Lue myös:

Ja Maa Quzuu -blogin kokemukset Blue Airista: Blue Airilla Bukarestiin

Pysy ajan tasalla uusista julkaisuista

ParisRio - Matka-aiheiset blogit kartalla. Yli 40 matkabloggaajan kirjoitukset maittain.